Annons:
Etikettberoende-och-sjukdomar
Läst 23249 ggr
Sherbet
2012-12-16 11:41

Svårigheter att vakna

Hejsan, ny här, hittade hit för jag är verkligen trött jämt.

Jag kan ha svårt att somna in på kvällen, men när jag väl har somnat är det som att jag hamnat i koma. Har stora svårigheter att vakna på morgon. Tidigare i livet har jag inte varit så utan detta är de senaste två åren tror jag.

På helgen kan jag ligga och snooza 40 gånger på raken för jag vaknar bara halverst när jag vaknar, vaknar liksom inte till helt utan bara så att jag orkar stänga larmet och somnar om igen inom någon sekund. Även om jag sovit 10 timmar eller mer. Kräver stor ansträngning för mig för att få mig upp. Och om jag inte ställer någon väckare så skulle jag säkert kunna sova flera dygn i sträck.

Nu de senaste veckorna har det blivit så att jag inte ens vaknar av larmet heller, det kan ringa i 45 minuter utan att jag vaknar. Är verkligen som att jag hamnar i koma, spelar ingen roll hur länge eller lite jag sovit, har lika svårt att vakna varje gång. Tidigare i livet har det varit tvärtom, jag har vaknat av minsta lilla ljud förut.

Enda fördelen med detta är att det spelar ingen roll om jag måste upp halv fem på morgon eller kan sova till 11, för har lika svårt att stiga upp som om jag fått sova längre. Och även när jag fått mig upp känns det som halva hjärnan/jag fortfarande sover i någon timma innan jag känner mig helt vaken. Inte ens skölja ansiktet i kallvatten hjälper eller duscha, gjorde det förut när man ville vakna till.

Har även sömnparalyser ibland. Börjar misstänka att det är narkolepsi, men eftersom det ofta är svårt att somna på kvällen så tycker jag inte det stämmer in. Och oftast så är jag sedan vaken och pigg resten av dagen när jag väl fått hela jag att vakna. Är bara det här när jag ska vakna efter sömn.

Jag känner mig aldrig utvilad efter sömn. Kan aldrig ligga och "dra mig" i sängen eller vara på ett sms eller svara i telefonen just när jag vankat för då somnar jag om inom någon sekund. Minns en gång när man på lördagarna vaknade av att man sovit klart, och kände sig pigg och utvilad, har inte känt så på något år nu och börjar vara rätt jobbigt att aldrig vakna och känna sig utvilad någon gång.

Har någon här något liknande eller känner igen symptomen för någon sömnstörning? Kan det vara narkolepsi?

Jag har sökt läkarhjälp men de "hade inte tid" att göra någon sådan här utredning just nu.

Annons:
Smålänning
2012-12-17 10:50
#1

Välkommen hit! Det låter inte så roligt det där:( Jag själv blev trött i högstadiet, så i mer än 15år har jag varit kroniskt trött. Oavsett hur mkt jag sover så är jag trött. Folk uppfattar mig som trött och slö mm. I år så började jag läsa om adhd och såg att så mkt stämde in. Efter att tjatat till mig en utredning så fick jag tillslut diagnosen. Det som var svaret på att jag var så trött var hyperaktivitet. Japp, min hjärna går antagligen på högvarv så att jag oftast alltid är trött. Du ska söka hjälp hos läkare. Att de inte har tid just nu ska du inte acceptera! Du måste tyvärr vara besvärlig för få hjälp. Om de vägrar ringer du till patient nämnden och klagar. Försök ta reda på om alla de symptomen du har stämmer in på något. Sök mkt på internet. Du kan oxå söka på denna sida på ord du tror passar in. Blodprover kan vara det första du begär, de brukar veta vilka de ska ta. B12, d-vitamin, sköldkörteln mm mm. Finns ju alltid tips man kan ge om hur man kan bli piggare mm men tror du behöver ordentlig utredning. Lycka till och skrev gärna hur det går mm:) Finns nog fler här inne som kan ge lite tips

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

FruJag
2012-12-18 22:31
#2

#0

hej!
Känner igen det du beskriver ifrån en livsberättelse av Maria Thulin (mariaskeramik här på ifokus) som skrivit följande artikel här på sidan: http://trotthet.ifokus.se/articles/50856a45d4ebea05a90009c7-dsps?articles-1

På hennes sida www.mariasalbum.se så finns en berättelse som heter "Inget lyckligt slut" och som är en sann historia om hennes liv. Visserligen ingen särskilt upplyftande historia, MEN viktig.

Hon har också lidit utav detta att inte kunna vakna. Just nu minns jag inte vad det var som gjorde hennes trötthet.

Men om du har orken och tiden, rekommenderar jag att du läser den.

Mvh
FruJag

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

IaMiaMaria
2013-01-12 20:58
#3

Jag känner igen mig väldigt väl i din berättelse. Jag sover lätt i tolv timmar och måste sen verkligen släpa mig upp ur sängen. Måste sätta väcklaklockan om jag ska vara någonstan vid ett tiden mitt på dan!! Kan då snosa från 9 på morgonen till nästan kl tolv innan jag tar mig upp. Låter som att jag är extremt lat men det är en otrolig tung trötthet som gör att jag inte kommer upp. Och som för dig har det ingen betydelse om jag ska upp fem på morgonen och har sovit i två tre timmar. Är lika trött efter tolv =(.

Jag väntar på att få göra en sömnutedning då jag även är uppe och går och pratar mycket i sömnen.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

JenniferFahlander
2013-01-19 13:30
#4

hejsan! Ja hade precis lika dana problem förut skit svårt att somna o när ja skulle vakna så gick det inte alls.. för ca 1 v sen var ja hemma hos en kompis och mina järntabletter som jag börjat med hade tagit slut då är jag hur svår som helst att väcka han började med att spela döds metall på högsta volym o ja vaknade inte sen slängde han kuddar på mej och sprutade hela mej blöt med vatten och skrek mej i örat men jag vaknade int. Och sånna problem har jag alltid haft sen jag va kanske runt 15-16 men sen när jag började med Järn tabletterna så blev jag istället jätte trött på kvällarna o kan nu lägga mej mellan 19.00-00.00 inte senare o de tyckte jag va bra o sen när jag väl vakna så kunde ja inte somna om för då va jag pigg så järn tabletter är kanske något du borde prova från att jag inte kan vakna alls så vaknar jag istället självmant o igår gick jag o lade mej runt 22.00 o vaknade runt 08-09.00 idag o tar jag inte järntabletterna så kan ja sova i över 20 timmar i sträck.. så dom är effektiva :) Järntabletter finns på apoteket kostar ca 70-100 kr för 100 tabletter o man ska ta en tablett om dan i samband med mat o hälst samma tid o de e viktigt att man inte missar dagar osv för då blir de som de blev för mej att man inte vaknar osv. sen tar det ju kanske 1 v elr 2 innan kroppen vänjer sej vid tabletterna så dom första dagarna kanske man inte märker någon skillnad men det är värt ett försök :) Lycka till :)

Upp till toppen
Annons: