Annons:
Etikettmin-berättelse
Läst 3291 ggr
scillainmyheart
8/28/12, 3:48 PM

Trött dagen lång

Hej,

Jag är en tjej, 13 år. Jag har varit väldigt trött på sista tiden.

Det kan absolut vara att skolan börjat oså, men jag undrar vad jag kan göra åt det.

Trött hela dagen, jäspar ständigt…:/

Vad har ni för tips?

Har oxå mycket problem med huvudvärk, det kan ju säkert hänga ihop. Huvudvärken är nog ett större problem än tröttheten egentligen.

Har haft problem med huvudvärken i mer än 2 år, o det blir bara värre o värre.

Vad har ni för tips, på tröttheten och huvudvärken?

TACKSAM för svar, mvh.

-Be yourself, everyone else is already taken-

http://pytti.blogg.se/

Annons:
FruJag
8/28/12, 11:19 PM
#1

hej!

Först vill jag bara säga att jag hoppas att du ska känna att du får hjälp ifrån oss på forumet. Det är många medlemmar, så jag hoppas du får många konkreta tips. :)

Mina tips som jag tyckte hjälpte när jag var i samma ålder som du. Och som jag fick då. Är dels att aldrig läsa i sängen. Utan lära kroppen att i sängen sover man och läser och pluggar osv gör man på andra ställen. För annars är tydligen kroppen inställd på att vara vaken i sängen.

Något som jag ofta gjorde när jag inte kunde sova var att först vända på kudden. Så kudden var sval mot kinden. Funkade inte det, så vände jag o la huvudet vid fotändan och fötterna där kudden tidigare låg.

Jag lyssnade även på avslappningsband (men numera är det väl på mp3 eller cd eller kanske tillochmed finns på spotify). Detta är så att säga en lärdom i hur man spänner musklerna en för en och slappnar av igen. Samtidigt som en lugn röst berättar om ordningen man ska göra det i. Ska se om jag kan ge några konkreta tips på vilka.

Huvudvärken är nog mitt bästa tips att dricka vatten. Låter simpelt men det gör man nog överlag för lite. Läste nånstans att man ska dricka 3.3 % av sin kroppsvikt i liter. (kroppsvikt x 0.033) Vilket då tillex ger 1,98 liter om man väger 60 kg.

Men om du har lidit av huvudvärk i två år, är det något du bör kolla upp. Det är inte meningen att man ska gå och ha ont i huvudet jämt. Det är inte så att du behöver glasögon? När ögonen jobbar på högvarv för att kunna läsa allt fast de egentligen inte kan, så får man huvudvärk. Kan vara värt att kolla upp!

Lycka till!

Mvh
FruJag

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

scillainmyheart
8/30/12, 5:42 PM
#2

#1 Tack för alla fina tips.

Dricker mycket vatten, det gör jag verkligen. Innan jag somnar brukar jag lyssna på musik. Det brukar hjälpa.

Vi kollade min syn för knappt ett halvår sedan. o den var bra.

Doktorn har jag besökt, typ en miljon gånger.

Förra året hade jag järnbrist, i våras hade jag D vitamin brist. Men båda är nu på topp igen.

Men jag har ju mer huvudvärk och är tröttare nu än vad jag var i våras… Min egna uppfattning är att det beror på stress, osäkerhet etc.

-Be yourself, everyone else is already taken-

http://pytti.blogg.se/

ixtab
8/30/12, 5:50 PM
#3

De var väldigt bra råd från FruJag.

Du är ju i åldern för puperteten, den kan ställa till med väldigt mycket konstigt i kroppen och då även att man sover dåligt. 
Spänningar och om man har  det leda till huvudvärk
Men som ovan säger Sök för det hos läkare När man äar ung ska man inte ha huvudvärk
Det är viktigt med frisk luft, för syre nivån är inte så hög inne i skolan, så gå ut på rasten. och om man har för dålig syresättning i blodet jäspar man, det är kroppens sätt att få i sig mer.

Har du lust så kan jag rekomendera Yoga, det är så jätte bra för kropp och själ, det kan du kanske to.m fråga din gymnastik lärare och h/n kan lära ut, för hela klassen kan ha nytta utav det..

lycka till

Live long and prosper

scillainmyheart
8/30/12, 6:00 PM
#4

Tack för alla fina tips!

#3 Jag älskar yoga!

Dock brukar det ju bara finnas på gym o sånt. Men mamma kanske ska börja på ett gym igen, o då kanske jag också ska få gå dit nån gång i veckan.

Vi får hoppas att huvudvärken blir bra snart…

-Be yourself, everyone else is already taken-

http://pytti.blogg.se/

ixtab
8/30/12, 6:30 PM
#5

hej skillaninmyheart

jag vill bara tipsa dig om att yoga brukar finnsa på sjukgymnastik och även thi chi som oxå är jätte roligt och bra.
Där kan du gå och det måste man inte gå till läkaren för utan bara ringer eller går dit och hör, dom kan även känna om du har spänningar som gör att du har huvudvärk (vilket jag inte rekomenderar att du inte bara hoppas på ska gå över, för det är inte bra att gå med det så länge som du gjort.)

Live long and prosper

Smålänning
8/30/12, 8:05 PM
#6

Du har fått väldigt bra tips och råd här inne. Kan bara hoppas att du/ni kommer fram till vad som utlöser denna huvudvärk. Finns ju så mycket som kan påverka.

Ta hand om dig o lycka till!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
Lööv
9/20/12, 10:53 PM
#7

Man kan få spänningshuvudvärk. Det kommer antingen från axlarna Eller runt pannan.

Är det typ panna kan det vara migrän. Axlarna och nacken  så kan masage hjälpa.

Då du kommer hem från skolan.  Ta ett glas vatten och släng dig på sängen typ 20 miniter slappna av slummra till tänk på ingenting.

Ta sedan itu med läxor  och vad du nu behöver göra. Har ni hund ta en snabb promenad med vovven. Njut av frisk luft i ur och skur. Man slappnar av och hämtar energi.

Prata med en vuxen om problemen och dela dem så blir de halva.Lycka till Blossas Matte

Monsva
9/21/12, 5:20 PM
#8

Jag tänker på kosten. Äter du ordentligt? Det är viktigt att man äter frukost, lunch o middag samt mellanmål. Glad

scillainmyheart
9/21/12, 9:57 PM
#9

#7 tack för tipsen, ska prövas!

#8 Ja, Äter, de gör jag dagen lång. väldigt stadig frukost, lunch, mellanmål alltid efter skolan, sedan middag. O mycket äter jag, haha

-Be yourself, everyone else is already taken-

http://pytti.blogg.se/

Novisan
10/8/12, 10:03 PM
#10

Hej! Jag skulle vilja fråga hur många timmar du sover per natt? Jag är ingen expert men har läst ganska mycket om sömn eftersom jag själv har ett stort sömnbehov. Har läst att tonåringar har ett sömnbehov på uppåt 12 timmar per dygn pga av den enorma utveckling man genomgår.

Tyvärr tror jag att många inte alls sover tillräckligt många timmar - både ungdomar och vuxna. Kommer själv ihåg att det var svårt att få till det när man gick i skolan. Man vill hinna chilla med polarna, kanske har man lite aktiviteter och så ska man hinna plugga.

Själv försöker jag att få 9 timmar per natt men det kan bli + - nån eller ett par timmar beroende på vilka aktiviteter jag har för mig. Har inga problem med att sova 11 timmar om ingen väcker mig och jag ligger nån timme back sen tidigare.

scillainmyheart
10/16/12, 12:50 PM
#11

Jag sover inte så mycket. Vaknar lätt. Vilket leder till att jag vaknar flera gånger varje natt. Sedan är det alltid svårt att somna om. Så sömnen är någon som absolut kan förbättras.

Jag försöker också förbättra det. Om ni har några tips på hur man ska förbättra sömnen skulle det vara super!

-Be yourself, everyone else is already taken-

http://pytti.blogg.se/

Henrik70
10/16/12, 9:37 PM
#12

Har ni trådlös telefon och trådlöst internet hemma? Har du en egen dator eller läsplatta i skolan? Använder du mobilen ofta? Strålningen från trådlösa saker ger precis de symtom som du har (huvudvärk, sömnproblem och trötthet) och det är väldigt vanligt.

JohannaEkroth
10/23/12, 8:41 PM
#13

Har du varit och tagit datortomografi/skiktröntgen av hjärnan?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
scillainmyheart
10/24/12, 1:30 PM
#14

#12

Egen dator hemma. En iPhone har jag också. Och vi har trådlöst internet.

Men även när jag är borta på semester eller liknande och inte använder något av detta. Så får jag fortfarande huvudvärk…

#13

Nej. Ska man göra det? Vad kan det visa?

-Be yourself, everyone else is already taken-

http://pytti.blogg.se/

Novisan
10/31/12, 4:53 PM
#15

Du skriver att din egen uppfattning är att det beror på stress och osäkerhet. Vad har du för möjligheter att förändra de bitar i livet som gör att du känner dig stressad och osäker? Stress påverkar naturligtvis kroppen jättemycket.

scillainmyheart
10/31/12, 6:15 PM
#16

Jag försöker att inte stressa.

Men eftersom jag har ett stort kontrollbehov så tror jag inte att jag kan ändra på detta så mycket…

Men skulle jättegärna ha tips om hur jag kan dra ner på mitt kontrollbehov… För att det gör mig väldigt mentalt trött och stressad att jag alltid måste ha kontroll över allt och alla.

-Be yourself, everyone else is already taken-

http://pytti.blogg.se/

JohannaEkroth
10/31/12, 11:00 PM
#17

Långvarg huvudvärk och trötthet skall alltid tas på allvar. En datrtomografi/skktröntgen vvisar hur hjärnan din mår.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lööv
11/2/12, 10:37 PM
#18

Oj kom på en sak. kolla din syn. Man stirrar ofta i en bok dator mm. Och i tonåren kommer ofta syn fel och försämrad syn. Beställ tid hos optiker eller skolsköterskan.

Kontrollbehov kan ochså vara ångest eller någon form av autissm asberger eller adhd. Inget att skämmas över men man kan behöva hjälp att förstå sig själv. Kurator eller psykolog läkare till ex.

Lycka till Blossas Matte

scillainmyheart
11/2/12, 11:49 PM
#19

Aaa synen är något jag måste kolla.

Kollade det för knappt ett år sedan… Då var det på gränsen. Så det kan säkert ha gott över…

-Be yourself, everyone else is already taken-

http://pytti.blogg.se/

Novisan
11/7/12, 10:04 PM
#20

Jag tror du kan ha nytta av professionell hjälp om du upplever att du har ett kontrollbehov som begränsar ditt liv, isåfall tycker jag du ska gå in på www.bup.nu och läsa där. Jag vet inte vart du bor i landet men du kan säkert hitta rätt  via ditt landstings hemsida eller via www.1177.se

Jag tror att du då kommer få träna på att gå emot dina instinkter att kontrollera händelser i olika situationer, för att du ska träna på att se att vad som händer om du släpper på kontrollen, men du kommer nog behöver hanledning i det, så det är nog inget du kan lösa via iFokus.

Det är inte alls säkert att du har någon diagnos som nr 18 skriver, det verkar lite drastiskt att skriva att du kanske har nån av de diagnoserna ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: