Tips och råd

Sömnproblem

2012-06-26 08:03 #0 av: PiganX

Ärligt talat vet jag inte vad det är med mig, men hur jag än gör så lyckas jag aldrig hålla en normal dygnsrytm. Det håller kanske någon vecka eller så som längst, men sen spricker det och jag är uppe halva nätterna igen.

Ofta kan jag inte somna förrän kring 7-8 på morgonen, och när jag väl blir trött så har jag inte tid att sova. Sen kan jag gå utan sömn i 1-3 dygn om det behövs. Blir extremt lättirriterad och "seg" i huvudet då, och när jag väl somnar så kan jag sova i ett dygn eller mer.

Nån som känner igen sig? Är så less på detta, men vill inte behöva börja med sömntabletter.

Anmäl
2012-06-26 10:11 #1 av: IaMiaMaria

Jag har också sömnproblem, men mer så att jag vaknar flera gånger under natten samt tidigt på morgonen och kan inte somna om, så totalt bli min sömn på runt 4 timmar per natt och det känner jag att jag inte riktigt funkar på. Sämre koncentrationsförmåga, trött hela dagen och mer lättirriterad.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Anmäl
2012-06-26 10:17 #2 av: PiganX

#1 Sådär får jag när jag inte har sovit ordentligt på riktigt länge. Då vaknar jag var tredje - fjärde timme och tror att jag inte kan somna om, sover aldrig riktigt djupt då och hinner inte drömma så mycket heller.

Att det ska behöva vara så svårt att sova..

Anmäl
2012-06-26 10:21 #3 av: Lööv

Jag försöker att inte ha dator och tv i sovrummet. Jag går gärna en rask promenad inan  jag somnar. Äter en knäcka och dricker lite varmt te.

Valiriana  natt köps på apotek med humle i ger ro till natten.

Skriv upp alla problem som ska lösas till i morgon på en lapp. Glöm dem till morgonen.

Svalt och mörkt i sovrummet. Jag sover oftast 7-8 timmar. Trotts min panikångest.      Sätt inte för stor press på dig. Gör det du kan inte mer.

Lycka till. Hoppas du har sommarlov nu. Eller ett jobb du trivs med.  Blossas Matte

Anmäl
2012-06-26 10:24 #4 av: PiganX

#3 Tack för tipsen!

Anmäl
2012-06-26 16:35 #5 av: dragonstar

Jag känner igen mig, Vissa människor är Morgonmänniskor och vissa är kvällsmänniskor. De flästa kan tvinga sig att kliva upp tidigt och gå i säng skapligt men inte alla.

Om man inte känner att man behöver eller av annan anlednign inte har årken är det lätt att man glider in i fel ryttm.

Jag vill gå och lägga mig 2-3 på natten och sova till 1-2 tiden på dagen. Så länge ajg inte gör något funkar det ju men om jag skulle förföka studera eller jobba skulle jag bli tvungen att ändra detta.

Dessutom är det ju så att man får bättre sömn under natten då det är mörkt och all runt om en ochså sover, det är en naturlig tid för kroppen att sova och man förlorar mycker om man inte sover då.

 

 

Med vänliga hälsningar Emma medarbetare på Trötthet I Fokus

Anmäl
2012-06-26 16:36 #6 av: dragonstar

Just det tippset, Stäng av alla elektroniska aparater som står på i din närhet. Undvik att sitta vid dator, tv och mobil innan du ska sova. Varva ner med en bok ,stickning eller målning och läs inte läsplatta.

Elektroniken påverkar oss olika men allmänt är att det försämmrar vår sömn.

Med vänliga hälsningar Emma medarbetare på Trötthet I Fokus

Anmäl