Annons:
Etikettoff-topick-ot
Läst 2574 ggr
dragonstar
5/10/12, 12:21 PM

Mindre är Mer. Off grid

Man brukar ju säga att mindre är mer.  Jag har länge funderat varför jag har så mycket grejer och länktat ut i naturen, Så nu tänkte jag dela med mig lite av dessa tankar och se vad ni andra här iine på sidna tänker.

Jag finner de små husen på hjul väldigt intresanta.

http://off-grid.se/category/off-grid-projektet/ekonomi-off-grid-projektet/

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
[CajsaBajsa]
5/10/12, 8:14 PM
#1

Jag orkade inte se filmen nu Tungan ute Men vet vad som brukar menas med off grid o.s.v. Jag och min man skulle väldans gärna vilja bo i ett självförsörjande hus gjord av lera och gammalt skräp. Det stora kruxet är ju bara att man först måste ha jobb och tjäna massa pengar så man kan köpa en tomt, och så måste man orka bygga allt.

dragonstar
5/11/12, 11:00 AM
#2

#1 Vet precis vad du menar.

Videon är jättelång det vet jag, men om man kollar på likande dyker upp småklipp från den. Inte alla men en del av husen är byggda på undereden med hjul så som en husvagn. Det är jättesmart. EN traktor eller rejälare biltyp kan då flytta stugna vid behov och man kan då ställa sig lite var stans. Jag ska såfall ha min hoss min pappa tills jag hittar en tomt som passar mig i pris och tycke.

OM jag nu har råd att bygga mitt lilla hus.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[CajsaBajsa]
5/11/12, 2:22 PM
#3

Ja det är också smart.

Vi skulle vilja bygga ett earthship-hus. Det är billigt, miljövänligt, självförsörjande, snyggt, enkelt att bygga m.m.

http://earthship.com/

(Oj, jag låter som värsta reklamen… Tungan ute )

dragonstar
5/12/12, 2:44 PM
#4

#3 Häfrigt, tycker doc att många av de hus man kan hitta som är byggda av skräp och återvunnet material värkar vara ämnade för varmt klimat. HAr svårt att se dom som boenden här i sverige då vi har rejäla vintrar.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[CajsaBajsa]
5/12/12, 2:57 PM
#5

Men det ska också gå bra Glad

Jag hittade den här sidan men har inte kollat på den själv ännu: http://www.earthshipsweden.se/sv/1.html

Min man är mer insatt än jag, men han är inte så "forumig" av sig, annars hade han säkert kunnat berätta mer.

Men om vi skulle bygga ett hus skulle vi blanda massa tekniker, mest earthship tror jag, men det finns ju massa andra smarta lösningar som INTE innebär massa konstigheter som anses "normalt" idag. Eluppvärmning, spola i toaletten med dricksvatten, köpa plankor på affär, airconditioning m.m.

dragonstar
5/12/12, 5:20 PM
#6

#5 Ja jag förstår =)

Ska kolla in länken

Själv sitter jag och drar ner på bekvämligheterna sakta, jag vill ha vedspis el för att kunna ha dator och telefån me nannars tänker jag mig nog mäst fotgenlampor ellerannat mer naturligt ljus och hantvätta med tex vevmaskin.

Sitter faktisk och letar efter bra sidor att köpa tvättnötter olika natruprudukter men även mer saker i stil med hanvevningstvättmaskin och sånt som kan behövas.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Smålänning
5/13/12, 5:02 PM
#7

Växthusboende har vi tänkt på jättelänge. Kolla in denna länk: http://www.ecorelief.se/Default.aspx

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
5/14/12, 1:47 PM
#8

Spännadne ideer… att bo i wäxhus måste var ahärligt!

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Smålänning
5/15/12, 7:59 PM
#9

Vi ska ner med ett par. Vänner och titta på det nästa helg:) lite. Föreläsning ingår oxå;) ska bli spännande

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
5/15/12, 8:29 PM
#10

#9 vad kul, tycker det är så roligt att fler börjar finna det alternativa spännande =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Smålänning
5/17/12, 2:57 PM
#11

Ja, verkligen. Jag tycker det verkar häftigt att bygga ett växthus över ett "vanligt" hus då får man ett eget kretslopp:) Och så har man ett varmare klimat året runt, det skulle passa mig.

Men nu har vi redan köpt hus så..  men funderar på att bygga in halva huset i väsxthus…när jag får en halvmilijon över;) hehe

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
5/27/12, 1:16 AM
#12

Har haft mycket att göra med mitt nya projet. Har lykats frå tag på en vagn som kommer hem till mig nästavecka och har jobbat för att få platts för det. Har kapat träd pch äldat stubbar.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Smålänning
5/29/12, 11:52 PM
#13

Oj! Häftigt:) kommer det bilder på projektet?? Vore trevligt.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
dragonstar
6/4/12, 3:31 PM
#14

Ja det kan det nog komma =) VI har fått tag i en vagn nu men den har inte kommit hem ennu. Så när den kommer på platts så börjar vi bygga. =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: