Annons:
Etikettallmänt
Läst 13345 ggr
Tessen
2012-05-06 07:09

Hur kan man vara så trött?

Men ändå inte kunna sova. Min dygnsrytm är så fel den bara kan bli eftersom jag helt enkelt måste gå och lägga mig när kroppen säger ifrån att den är trött, har ont och vill vila. Det är bara vid dom tillfällena jag kan sova dock. Nu har jag varit vaken sen kl 19 - 20 någon gång och har bakat lite kollat serier, tagit lugnande för att försöka sova och druckit varm mjölk med honung i. Inga resultat. men nu när jag tog mina kortisontabletter (har en 5dagars-kur pga extrema björkpollenhalter och farliga allergiska symptom som helt igen-svullna luftvägar och syrebrist). Det normala är att man blir en aning hyperaktiv av dom så jag fick rådet att ta dom på morgonen. Sagt och gjort, sen sov jag som en liten bebis och förstörde allt vad dygnsrytm heter.

Hur trött jag än är ibland, som dom senaste timmarna, så kan jag bara inte sova. Nu skiner solen, fåglarna kvittar och det är 9 grader ute. Det spelar iofs ingen roll då jag skulle hålla mig inne i helgen för att låta kroppen vila och inte sätta igång immunförsvaret på högvarv så att kortisonet får verka i fred dom första tre dagarna iaf.

Min nu blir det att lägga sig och blunda och sen bara hoppas på det bästa.

/T

Annons:
Maria
2012-05-06 07:20
#1

Jag har också ätit starka kortisonpreparat i perioder och jag blir väldigt speedad de första dagarna men det brukar gå över efter en vecka eller så.

Försök att vända tillbaka din dygnsrytm för annar blir kroppen alldeles felprogrammerad.

En mörk rullgardin eller ögonmask är ett bra tips denna ljusa årstid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tessen
2012-05-06 07:46
#2

Jag blir verkligen supertrött av kortisonet vilket enligt en kompis som är sköterska inte alls är en normal reaktion. Jag vill bara lägga mig och sova i timmar efter vilket jag ska göra nu.

Men ja, jag ska försöka få ordning på dygnsrytmen eftersom jag har lite bakning att fixa med imorgon och i veckan, även tvättning och försöka städa så kliniskt rent som möjligt i helgen inför att min allra bästa vän kommer ner hit rån Sthlm och han är verkligen jätteallergisk mot katthår vilket är lite tråkigt och omständigt. Men att få träffa honom, mina enda vän jag litar på och känner mig trygg med till 110% är ju en helt klar sporre att få tvättning och städningen gjord. Sen så kommer han ganska tidigt på måndagsförmiddagen den 14e så det är bara att se till att vara uppe, någorlunda pigg och ha hans födelsedagstårta färdig då (han fyller den 6e juni men vet inte när jag träffar honom nästa gång så lika bra att passa på)

Han har normal dygnsrytm på veckorna eftersom han är personlig assistent så det kanske kan smitta av lite, det brukar göra det när jag är hos honom i 5 - 6 dagar iaf. Nu är det ju tyvärr bara 2 dygn jag får vara med min favorit-skruttis.

Men han har alltid bra inflytande på mig och får mig att må bättre. Det tar faktiskt inte ens emot att damma, dammsuga, torka golv, plocka undan, tvätta, byta sängkläder och dammsuga sängen med ett speciellt munstycke som tar bort kvalster. Jag vet ju att han mår bättre om det är rent och fint här när han kommer hit och då bli han inte så trött av allergin utan orkar umgås med mig så mycket som möjligt dom 2 dygnen.

Ibland behöver man en sporre, eller helt enkelt en spark i baken, för att ta tag i saker som känns jobbiga och man gärna skjuter lite på. Men vet man att man får någon sorts belöning (som ett besök av sin favoritvän) så blir ju allt så mycket lättare trots smärta och trötthet.

Men nu ska jag sova några timmar, ska försöka att inte sova bort hela dagen igen för jag hade tänkt baka lite kakor på pinne och dekorera fint senare idag eftersom jag redan har degen färdig :)

Hoppas att ni andra har en fin förmiddag/söndagslunch!

/T

dragonstar
2012-05-09 12:41
#3

Ush vad jobbigt detta med att vända dygnet är.

Själv är jag nog en utpräglad kvällsmänniskoa och mitt dygn är nu som så att jag går upp vi 12-14.00 och sommnar någongång vis 02.00 eller senare.

Det är värdens jobb med flera månaders förök att flytta fram det 2-4 timmara och sen krävs liksom ingenting för att det ska falla tillbaka igen.

Mins inte hur min sömn påvärkades sit jag åt pencilin, men det kanske är rätt valnigt att man antingen blir pigg eller väldigt trött av dem?

Det där med kopisen låter som en jobbig men bra sporre. Närä jag har viktiga läkartider ka njag bilnad få upp mig tidigt men då tar det jättemycket på mig och när jag kommer hem sover jag på dagen och så dagarna efter är jag helt slut.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Tessen
2012-05-09 13:12
#4

Det var kortison jag blev trött av, inte penicillin. Vaknade i okej tid idag men har inte tagit mig ur sängen ): Har inget att göra. Eller jo har fått ett paket på posten som jag skulle kunna gå ner och hämta men det känns inte allt för lockande att gå ut.

Jo jag är en nattmänniska jag också. Försöker gå och lägga mig i tid på kvällarna nu men ligger bara och vrider o vänder på mig fram tills runt 5 - 6 på morgonen då somnar jag.  Känns totalt värdelöst. Måste man iväg och göra något på morgonen så blir det absolut inget mer gjort sen.

/T

dragonstar
2012-05-09 13:51
#5

#4 jag tänker en sak och skriver en annan förlåt, Kortison vart jag trött av, men då tog jag det isambadn med tarmvred oh det var sprutor i väldiga mängder så kanske inte att gämmföra med.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Tessen
2012-05-09 13:53
#6

Hah det blir lätt så, jag är ganska lätt distraherad och tänker en sak och säger en annan. Det blir så när man är konstant trött!

Nej det går ju inte riktigt jämföra en massasprutor med en låg 5dagars-kur.

/T

Annons:
Upp till toppen
Annons: