Annons:
Etikettbehandling-och-hjälpmedel
Läst 3751 ggr
dragonstar
2012-04-15 21:43

Sömnlabbsundersökning

Jag har nu fått veta att jag ställts i kö för att få göra en sömnlabbsundersökning.Det kommer ju dröja flera veckor upp till flera månader innan jag får komma dit.

Någon som annan som gått igenom det?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Smålänning
2012-04-16 22:58
#1

Kommer du?! Skitbra ju:) då får du sova över med EEG å sånt va? Du får berätta mer sen. Även om det är ett tag framåt. Kul att det börja hända saker:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
2012-04-17 13:14
#2

JAg tror det blir övernattnign med EEG Ska föröka komma ihåg att ta med kamera och så dokunenterar jag allt =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

EvelinaS-L
2012-04-18 20:04
#3

Vad är sömnlabbsundersökning för något? :)

_Kram Evelina
_

dragonstar
2012-04-18 20:12
#4

Det finns sömlabb i sverige där ma ngör olika undersökningar.

Det man gör är att åka dit och dom kopplar upp en till elektråder och så får man sova, dom ka ndå se hur ens sömtyttm funakr och hur kroppen arbetar under sömnen. Det kan på oliak sätt påvärka våran sömn och vårna vardag.

Jag fick min tid genom att gå hoss vanlig läkare som skickade mig till en nevrolog som nu har remiterat mig till sömnlabbet.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Maria
2012-04-19 11:04
#5

Jag har fått en remiss skickad idag.

Jag har egentligen inga besvär med sömnen men vaknar med huvudvärk dagligen så det vill utreda omjag har andningsuppehålleller liknande.

Väntetiden beräknas här (Göteborg) till ett år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

dragonstar
2012-04-19 17:17
#6

#5 ja jag ka ntänak mig att jag måste vänta länge. Mitt är ju inte akut det är ju för att utesluta sömnproblemnatik.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
gulzebra
2012-04-23 00:36
#7

Jag har gjort en. Skitnervöst innan bara för att upptäcka att det inte var så farligt.

Gå för guds skull på toa före sovdags dock, det är rätt besvärligt att bära med sig en stor dosa med alla sladdar in på toa mitt i natten :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

dragonstar
2012-04-24 01:07
#8

#7 Hahah ja hag ska komam ihåg att kissa innan. Fast jag har klarat att gå på toa med dropp och deversa andra saker så borde nog klara av eegt i värsta fall =)

Vilka tider fick du sova då? jag är orolig över att dom vill att jag ska somna kl 10 och kliva upp kl 8.  Jag sover om jag har tur från 12 till 12 just nu är det från 2 till 2.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

gulzebra
2012-04-24 01:20
#9

Fast dropp hänger väl iaf på en ställning så du inte blir av med en hand under tiden? Med EEG får du bara en hand över till toabesöket :P Värst är iofs att ligga där och bli pissnödig men inte vilja larma efter sköterska… Haha så fånigt egentligen, men det kändes så pinsamt! Kom till slut fram till att det vore än mer pinsamt om det skett en olycka istället, då tordes jag larma… Till slut :D

Tror jag kom i säng framåt 11 på kvällen och väcktes framåt 7-tiden. Fick dock ligga och läsa eller så hur länge jag ville. Sov totalt 10 minuter den natten bara men det räckte ihop med papper jag fick fylla i innan på hur sömnen funkar och en sömndagbok jag fick greja med typ veckan innan. Diagnosen blev rätt solklar redan på det lilla. Jag var ju där för att jag inte somnar normalt, inte för att utreda en helt normal dygnsrytm liksom.

Du får tänka som så att om du inte somnar inom en viss tid så visar det ju ditt problem, och somnar du inte alls så lär ditt problem synas på papper osv som du får fylla i innan och på den sömndagbok som du troligen kommer få fylla i i en vecka innan utredningen. Du måste inte spendera all tid sovande - de är vana, de får ju tom in folk som inte kan sova alls som ska utredas :)
Skulle de inte tycka att det är tillräckligt ändå så finns andra metoder också - bland annat finns en slags klocka man kan ha på armen i 10 dygn hemmavid som mäter rörelser så de kan se hur du sover under en längre period. Kort och gott är det absolut inte kört om du inte somnar vid läggdags, det är ju just därför du är där :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

dragonstar
2012-04-24 01:25
#10

#9 så skönt att höra =)  Ja droppet satt på ställnign men den sablans droppgrejen satt under en perjod på min västerhadn och jag är vänsterhänt så göra alt med högerhand var inte lätt. HAr för mig att jag första dagarna fick plinga på sköterska efter att jag kissat då jag inte kunde få på mig min byxor själv( tarmvred så nyopererad och hög på morfin)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

tarotlasse
2012-04-24 11:56
#11

Jag gjorde en sådan undersökning på ett sömnlabb för några år sedan och det var väldigt intresant.

Jag fick åka till labbet på kvällen och där dom fäste en massa sladdar över hela kroppen och huvudet.

Det var ett stort antal sladdar och tog sin lilla tid att fästa i hop och sedan leddes alla sladdar som en tratt från huvudet man såg rätt så rolig ut med denna annordning.

Sedan fick man lägga sig för att sova och så läste datorerna av allt som hände i kroppen under natten.

Dom kunde se varenda muskel rörelse i kroppen andningen och vilket sömnstadie man befann sig i om man drömde o.sv.

På morgonen fick jag åka hem igen och sedan återkomma till kvällen igen.

Jag fick tillbringa 2 nätter efter varandra på sömn labbet.

2a natten blev jag också kissenödig och fick ringa i klockan o så var det att koppla loss alla sladdarna gå på toa och sedan koppla i hop allt i gen.

Efter dessa 2 nätter så skulle all information sammanfattas och analyseras så tog väl ca en månad innan jag fick resultatet och fick träffa en sömnexpert.

För mig visade det sig att jag alldrig hamnade i ngn remn sömn så teoretiskt så sov jag inte utan bara var i ett avslappnande tillstånd.

Plus att jag hade insomnings problem.

Det visade sig att jag hade ständiga andnings uppehåll vilket gjorde att jag alldrig gick ner i riktig sömn.

Jag trodde jag sov men dessa andnings uppehåll gjorde att man vaknade till varje gång även om jag inte var medveten om detta.

Så fick diagnosen sömn apné  och i dag har jag en Cpap maskin som skapar ett vacum och på det viset får jag inte dessa andnings uppehåll.

Plus att jag även har ett kjedjetäcke som skapar en trygghet och att jag jag sover hela natten utan att vakna och jag rör mig inte lika mycket o får då  en lugnare natt.

Lasse

dragonstar
2012-04-24 14:00
#12

#11 Vad spännadne det låter =) jag ser värkligne ram emot att veta om min sömn är normal eller inte.

Dock är man ju lite nervös att bli hemskickad mellan nätter. Tror det är en 3 -6 timmars resa jag måste åka för att komma dit. Blir nog att gå runt på stan en dag eller något annat.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
2012-05-08 13:18
#13

Nu har jag fått en kallelse om tre veckor till en sömnläkare. HAR fått en massa papper med frågeställningar att fylla i och ävne et papper där jag ska skriva sömndagbok på.

Skönt att det kommer igång, men lite jobbiga frågor.

Tycker det är klurigt att svar på frågor på papper då man inte kan motivera sitt svar. och frågorna är tex om deprsjon och liaknde just nu har jag en ljus perjod så jag ksa ju svar fr ndet. Men ma nmissar ju då masor med information För ingenstans står frågna pändlar du i humör mycket, har du perjodvis deprisjoner?

Samma med tröttheten frågorna är riktade till fålk som inte kan somna och de som sover få timmar. Men vi som såver i mängder me nendå är trötta då?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
gulzebra
2012-05-08 15:38
#14

Den där dagboken kan du helt enkelt fylla i när du somnar och vaknar om du inte har någon koll på när du sover si och så, det förstår de själva att det är skitsvårt att hålla koll på. Ang resten kanske du kan plita ihop ett brev att bifoga så du får med både hur det är nu och hur det kan vara annars?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

dragonstar
2012-05-08 19:04
#15

#14 Brev var en bra ide, som tur är så sk jag ta med papprerna när jag träffar läkaren så ska förklara då att det är olika beronde på hur jag mår.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Maria
2012-05-09 21:56
#16

Jag fick en bekräftelse från sömnlab idag att remissen kommit fram och väntetiden är cirka ett år. Precis som jag befarade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

dragonstar
2012-05-09 22:31
#17

#16 Oj inte alls kul att det är så lång tid. men bra att du fått remissen i allafall =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Maria
2012-05-10 06:35
#18

#17 Det är bara att gilla lägetSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

dragonstar
2012-05-10 12:12
#19

#17 jag vet, tur är ju at du iallafall hammnat i kön=)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
2012-06-06 13:41
#20

Änteligen en vettig läkare!

Var förra onsdagen iväg och träffade en läkare på uppsalas sömnavdelning, jag var orolig men har inte känt mig så lättad efter ett läkarbesök på länge. Har fått tid för en övernattning samt dagen efter med andra täster. Det blir nu i Augusti och jag ser värkligne fram emot det.

Hon trodde själv att min trötthet som hon snarare ville kalla seghet berodde på min psykiska ohälsa men tyckte att man skulle kolla upp det för säkerhets skull. En sån underbar läkare!

Kommer föröka komma ihåg kamera och domunetera allt så ni får se hur det går till.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Smålänning
2012-06-06 22:27
#21

#20 Vad skönt!! Äntligen får man ju säga…efter så mkt strul med den andra läkaren.

Hoppas att de kommer hitta saker nu och du kan få hgjälp. Ja, det vore ju roligt med lite kort och så:)

Detta är du värd!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
2012-06-07 23:47
#22

Tack det är så skönt att något händer, nu på onsdag är det första mötet med habilitering så får vi se om dim gör en utrednign eller inte. Ska bli så skönt att få hjälp.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Smålänning
2012-06-09 10:47
#23

Håller tummarna på att de gör en, så du kan utesluta något och gå vidare eller få bevis för det du har problem med.

Lycka till nu!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

MissInAction
2012-06-12 21:26
#24

Vad bra, dragonstar! Bara att vänta nu då, det känns kanske lite lättare när du vet att det är på gång Glad

#5 bumbleboo
Har det uteslutits att du biter ihop käkarna, gnisslar tänder under natten? För sånt kan också orsaka huvudvärk främst på morgonen och förmiddagen. I så fall hjälper bettskena. Och tandläkare brukar rätt snabbt se om du biter på dina tänder.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Maria
2012-06-12 21:57
#25

#24 Tack för tipset men det har jag redan kollat.Flört

Jag har ju haft ett ökat tryck i huvudet sedan jag opererade bort en hjärntumör så det är nog det som spökar plus att jag har börjat snarka jättemycket efter operationen och därför så har jag fått remiss till sömnlab. De vill kolla om jag har andngsuppehåll och får huvudvärk av den lilla syrebristen,

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MissInAction
2012-06-12 21:59
#26

#25
Misstänkte det. Det är väl det första de kollar på, kan jag tänka mig.

Kan du inte få lite förtur i kön då? Eller vad krävs för det? Obestämd


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Maria
2012-06-12 22:01
#27

Jag tror inte att det är så akut i mitt fall då det mer är fråga om uteslutningsmetoden för att jag ska få bukt med min huvudvärk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
dragonstar
2012-06-29 20:09
#28

Vätnar fortfarande på sömnlabbsundersökningen.

Idag fick jag dock ett resultat på mitt Aspegertest, Jag har inte asperger eller likande problematik, däremo trode utredarenatt det var en stor möjlighet att jag är Bipolär. Så han ska kontakta min läakre och berätta detta och be henne gå vidare med utredningen.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

MissInAction
2012-06-29 23:09
#29

Okej.. så det blir en till utredning angående bipolär nu då? Det verkar svårt att ställa rätt diagnos ibland, när det gäller bipolär och ADHD speciellt, så jag hoppas att de är noggranna. 
Hade du skrivit ner din problematik på papper till dem innan? Det kan vara ett tips ifall man tenderar att bli stressad eller glömma bort viktiga saker när man sitter i samtal.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Smålänning
2012-06-30 07:40
#30

#28 Vad bra att de har gått framåt med något:) Hoppas läkaren tar till sig allt de säger och tar det allvarligt. Hoppas du ska få rätt diagnos efter alla år med problem.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
2012-06-30 17:28
#31

Har skrivit för ett tag sen och nu sjerv jag ju ett personligt brev till habilitering som gjorde att jag fick utredningen om Asperger och att han kollade Bipolär lite snabbt med. Så nu är det läkaren som ska göra ny utrednining själv misstänker jag. Får se hur det går.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: