Annons:
Etikettallmänt
Läst 3573 ggr
Smålänning
2012-03-24 23:30

Lider du av ständig trötthet? Läs om orsakerna

Annons:
Jonna
2012-04-02 23:01
#1

Tack länken var bra men saknar en viktig diagnos grupp i sammanhanget. De med ME.

Tyvärr finns det både psykologer och läkare som tror att ME/CFS är en psykisk sjukdom som kan botas genom en gradvis utökad aktivitetsnivå. ”Behandlingsmetoden” har gjort ME/CFS-sjuka sämre i onödan. Mer information om detta felspår finns här.

Aktuellt: RME:s respons till PACE-studien: KBT och träning ingen bot för ME/CFS-sjuka

Det finns även andra behandlingsmetoder som bygger på den obelagda uppfattningen att patienten genom ändrade tankemönster och beteenden skulle kunna bli frisk från ME/CFS. Privata organisationer erbjuder dyra kurser och säger sig kunna bota ME/CFS genom att förändra den drabbades tankesätt, läs mer.

ME/CFS (Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome) är en neurologisk sjukdom som kännetecknas av långvarig, svårt funktionsnedsättande utmattning i kombination med en rad andra symptom. Sjukdomen börjar oftast i samband med en infektion.

Sjukdomen, som ofta kallas ME, men har den officiella benämningen ME/CFS, påverkar det centrala nervsystemet. Det kan förklara att influensaliknande symptom, såsom subfeber, muskel- och ledsmärtor, huvudvärk, yrsel samt minnes- och koncentrationsbesvär, kan uppstå.

Symptomen är många, men det är individuellt vilka av dem man har, och i vilken grad. Diagnos ställs genom uteslutningsdiagnostik, där ett antal kriterier ska uppfyllas. Läs diagnoskriterierna för ME/CFS.

Trötthet är ett allvarligt problem som bör utredas om det drabbar någon under en längre tid.

Jag är drabbad och sjukpensionär pga invalidiserande trötthet. Tack vare metoden pacing har jag kunnat få tillbaka lite livskvalitet och hopp om att återgå till arbetslivet. Pacing är en teknik för att få balans mellan aktivitet och vila.

Smålänning
2012-04-03 22:52
#2

Hej!

Skulle du vilja skriv en artikel om detta på denna sida?? Vore jättebra. Jag själv har trott att jag har/hft denna sjukdom pga jg varit trött sedan 15 års ålder… och symtomerna stämmer in , de flesta. Nu ska jag göra en adhd utredning..tror att det ligger åt det hållet.

Iaf, så kan du kontakta dragonstar om att göra en artikel. Vet ju att du har kronisk trötthet.. många av oss har det här, det är därför sidan inte alltid är så aktiv, men man får vara sig själv.

Fundera på det iaf, du har ifs redan skrivit en del här, men egna efarenheter mm är ju toppen för andra som kommer till sidan.

Har det fint!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: