Allmänt

svårväckt

2012-03-06 21:29 #0 av: EvelinaS-L

Hejsan!

Det är såhär att jag har (som säkert mååånga andra) väldigt svårt att komma upp på morgonen..
Min pappa väcker mig klockan kvart över 6, men det har jag aldrig nått minne av då jag inte är "vaken" (jag kan prata med honoom o allt när han väcker mig, men det minns jag aldrig sen när jag vaknat "på riktigt") Sen väcker min mamma mig runt halv 7, men det märker jag inte heller. Hon kan dra bort täcket, prata med mig osv osv, men jag vaknar som sagt inte..
Sen går hon och ropar på mig osv, tills jag vaknar, vilket tillslut blir mellan 7 och halv 8. 

Mitt alarm på mobilen ringer 6 ggr på morgonen (mellan halv 7 och kvart över 7) men det hör jag inte ens..

Jag är alltså Väldigt väldigt svårväckt, och jag undrar om ni har några tips på hur jag lättare ska komma upp på morgonen och farmför allt, vakna när nån väcker mig.. Flört

Jag sommnar mellan 23:30-02:00 varje dag.. tycker att det är alldels för sent, men har alltid haft problem med att somna innan 00:00

Kram Evelina

Anmäl
2012-03-06 21:39 #1 av: Smålänning

Hej!

Kan säga att jag har lite samma problem. Min fru försöker väcka mig, men vaknar jag ? Inte:( Hör ibland inte att min son har varknat vilket inte är bra, tur att mamman finns:) Jobbigt tycker hon.. får ta första blöjan mm.

Ibland har hon väckt mig och sagt att jag ska byta blöja på honom, jag har gått upp och bytt och lagt mig igen å somnat. Sedan vid frukosten minns jag inget av detta... inte hller bra:( Håller på att utreda min trötthet ifs så hoppa på svar..

I din ålder (tonåring?) är det nog vanlgt att vra extra trött, tillhör nog lite. Men förstår att det är jobbigt. Det finns saker att göra, kolla in lite trådar här så finner du många tips.

Tror på att försöka lägga sig tidigare..men det går inte säger du? Försök varva ner 2 tim innan, har det inte ljust, ingen tv, mobil, kaffe el te... ja du kanske förstår poängen? Jag har svårt med det själv... Annars får du nog ta kontakt med din läkare och försöka få råd ifrån honom alt medecinering. Finns receptfritt på apoteket oxå, gå in och fråga. Säg att du har svårt att sova mm. Kan ju vara 18årss gräns, men dina föräldrar kan nog hjälpa dig,

 

Hoppas du hitta tips och stöd på denna sida:)

Lycka till!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Anmäl
2012-03-06 21:47 #2 av: EvelinaS-L

#1: Tack! 
Det är lite läskigt när man har svarat när de ställt frågor osv, sen inte ha nån som helst aning om det när man väll är Vaken sen.. :/

Jag fyller 15 på Fredag Glad

 

Ska försöka lägga mig tidigare.. ska kolla lite här på trötthet ifokus :)

tack igen!

Kram Evelina

Anmäl
2012-03-06 21:59 #3 av: Smålänning

#2 Ja visst är det läskigt! Men tror inte du ska känna dåligt samvete (om du skulle göra det) för att du inte går upp när de säger till digg mm. I 15 års åldern är det så mkt som händer i kroppen, fysiskt och pskykiskt, med hormoner och liknande så det är inte undra på att du är trött.

Men du ska ju få hjälp ändå ÄVEN om det hör åldern till. Vet att min trötthet påverkade skolan, betyg mm väldigt mkt och jag blev INTE av med tröttheten. Den startade när jag var 15-16år.

Hoppas du får tips och råd ifrån andra här inne oxå:) Du är inte ensam, det kan jag säga;)

Gör fler trådar om du kommer på någon ny fråga mm.

 

Å.... GRATTIS i förskott!! :D

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Anmäl
2012-03-06 22:13 #4 av: EvelinaS-L

#3: Tack!!! Skrattande

Kram Evelina

Anmäl
2012-04-18 19:49 #5 av: dragonstar

Har du fortfarande samma problem?

Känner igen mig jag har inte lika stora problem som du men har haft problem med att inte vakna av allarm och att jag pratar i sömnene när fålk föröker väcka mig.

Jag skulle absolut råda dig att föröka ta reda på vad du kan göra för att komma i säng tidigare.

Har du tästat att använda andra alsignaler? kanse sånt som ligger så du morte kliva upp för att stänga av det. På metallbricka eller annat så att det för mycket oväsen?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.


Anmäl
2012-04-18 20:03 #6 av: EvelinaS-L

#5: Ja tyvärr Rynkar på näsan Men har börjat dricka kaffe på morgonen (innan skolan) och vid middagen (i skolan), så jag är piggare nu för tiden iaf..

Jag är trött på kvällen när jag ska sova, men har alltid läxor eller andra saker att göra.. somnar runt 00:30-01:00 nu för tiden.. Vill somna vid 23:00!

 

Ja, jag har bytt alarmsignal och jag har olika signaler på varje alarm.

Smart! Det där med metalbricka ska jag testa! dock så tror jag inte att jag kommer vakna för det.. men värt att testa Skrattande

Kram Evelina

Anmäl
2012-04-18 20:23 #7 av: dragonstar

Har du varit till läkaren och pratat? tagit blodprov och diskuterat din situation.

Försöka vara i säng tidigare vet du ju att du ska jobba på, men har du jobbat på att minska strässen? skrivit scheman?

För mig skerv jag alltid ner punkter för vad jag behövde göra och vad som var viktigast. Då viste jag vad jag skulle lägga min energi på.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.


Anmäl
2012-04-18 20:54 #8 av: EvelinaS-L

#7: Nej jag har inte pratat med detta med en läkare. Kanske borde det..

Det är det att jag sitter vid datorn så mycket.. såhär ser min dag ut ungefär: Skolan, Datorn, Stallet, kommer hem 6 sen sitter jagg vid datorn hela kvällen. (kanske träffar några kompisar i några timmar, men sen är det datorn som gäller..)

När jag sitter vid datorn säger jag till mig själv att jag ska plugga också, men gör typ aldrig det.. så drar bara ut på allt :/

Kram Evelina

Anmäl
2012-04-18 21:01 #9 av: dragonstar

Jag skulle ge mig själv dataförbud. alltså att jag bara sitter där för läxa eller på helgen.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.


Anmäl
2012-04-18 21:10 #10 av: EvelinaS-L

#9: jag har många vänner på datorn från andra "delar" av sverige som jag pratar med på datorn.. sen har jag både blogg, facebook, msn och dayviews och jag är väll.. vad ska man säga.. "beroende" av det Obestämd

Kram Evelina

Anmäl
2012-04-18 21:18 #11 av: dragonstar

#10 jag vet hur det är har perjodvis meroende av datorn själv.

Försösk att shemalägga det då?

eller undvik att sitta vid datorn efter 22.00 då kroppen inte får någon bra vila om den vari ikontackt med datorer och anan elektronik inna nman ska sova.

 

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.


Anmäl
2012-04-18 21:27 #12 av: EvelinaS-L

#11: Mina föreldrar satte ett såkallat "föreldrar-koll" på min dator förut, då kom jag inte in på internet efter 22:00 och det höll ett tag.. sen kom jag på lösenordet, haha.
Men jag kännde att det verkligen va bra för mig när jag stängde av den vid 22:00.. så ska nog bestämma mig för att börja med det igen!

Dock sms;ar jag osv med mobilen ända tills jag somnar.. kan lixom inte gå och lägga mig, koppla av, och sen sova, utan håller på med mobilen tills jag inte orkar hålla ögonen öppna, typ...

Har alltid haft problem med sömnen :/

Kram Evelina

Anmäl
2012-04-22 18:23 #13 av: Smålänning

#12 går inte så bra med att somna tidigt? Känner igen mig med att man stänger av datorn och tv och ska lägga sig tidigt...sen ligger man där i sängen med iphonen och kollar diverse saker:(

Beroende är nog de flesta vid det här laget;) Kanske mest de yngre;) Men tycker att du kanske ska schemalägga all elektronik..ibland funkar det bra med ett skrifligt schema. Kanske ha en bok (som inte är alltför spännande) att läsa istället? Plugga i sängen, då somnar man snabbt;)

 

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Anmäl
2012-04-22 19:22 #14 av: dragonstar

Haha jag saknar skolan, vet att det låter galet men det var så kul, träffa kompisarna varje dag i skolan, lära sig massor med nytt ochfaktiskt kunna se hur man förbättras genom veckorna. Och framförallt att livet är mer chemalagt. JAg skulle värkligne vilja plugga igen.

Chemalägga är mitt tipps och prata med dina föräldar eller närstående. De kompiras du mässar med kanske har samma tankar som dig? Då kan ni ju peppa varndra tex messa varandra vid 22 och säga godnatt och så inte röra telefånene förens ni vaknar.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.


Anmäl
2012-04-23 00:55 #15 av: gulzebra

Har samma problem, men för mig blev det mycket bättre när jag kunde använda en del tips jag fick av en psykolog. Kort och gott - sov bara i sängen, gör inget annat än att sova i sängen och sov aldrig någon annanstans. Sängen ska liksom förknippas med sömn. Utöver det, ha inte en massa bråte omkring sängen utan sängen ska stå enskilt, helst i ett separat sovrum men annars iaf med någon skiljevägg av något slag. Själv bor jag i en etta och har tagit fasta på att alltid ha en hörnsoffa just för att kunna ha soffryggen som avskärmning. Har inte hjälpt helt men jag somnar iaf lite lättare och vaknar lättare på köpet.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you"
DeviantArt | Instagram

Anmäl
2014-08-29 06:20 #16 av: Cert

Men... Om man sover bra, och sover tillräckligt många timmar. Varför vaknar man inte på morgonen?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.