Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Allmänt Presentation Min berättelse Anhörig Familjeliv och vardag Behandling och hjälpmedel Beroende och sjukdomar Under sömnen Stöd för självhjälp Tips och råd Köp och sälj Media Tester Off topick (OT) Om sajten och IFokus Tävlingar och lekar Poesi och dikter
Tips och råd

Hur slappnar man av?

2012-03-06 03:00 #0 av: Yossi

Är en mycket ängslig människa som får nervösa hjärtslag innan jag ska sova. Tycker upplevelsen av att plötsligt stängas av/somna och sedan vakna upp är läskig och får mig att tänka på döden. Jag ligger inte och jagar upp mig eller fastnar i tankar, jag bara vill inte 'stängas av'. Förstår någon vad jag försöker säga? Ingen kontroll över kroppen och ser inte vad som händer.

Jag är en öppen människa och vill gärna prova på hemma-kurer och tips på hur jag ska lugna hjärtat så att jag kan somna avslappnat istället för att vänta tills jag blir så utmattad att jag tippar omkull (brukar bli runt 04.00 på morgonen). Har mörka märken under ögonen efter många sömnlösa nätter.

P.S Brukar dock somna direkt efter en produktiv dag, men sånt blir svårt att få till om man inte sovit från första början! :)

Anmäl
2012-03-06 07:11 #1 av: AnneN

Har du testat en övning som kallas andningsankaret? För mig brukar den fungera ganska bra om jag har svårt att slappna av.

"Övning. Andningsankaret.
Sitt, ligg eller stå, upprätt och avslappnat. Blunda. Om det känns obehagligt kan du öppna ögonen och låta blicken vila på en fläck snett ner, framför dina fötter. Du kan göra övningen i tystnad eller välja en avslappnande bakgrundsmusik. Så småningom kommer du att kunna stänga ute störande ljud och aktiviteter runt dig.

Uppmärksamma nu din andning. Det är inte meningen att du skall påverka din andning, bara vara medveten om den. Känn dina ut- och inandningar. Hur känns det i magen, bröstkorgen, halsen? Känn hur luftströmmen känns i näsan eller munnen. Följ din andning utan att göra någonting. Flyttar sig din uppmärksamhet till omgivningen, så för bara lugnt tillbaka den till din andning igen. Dyker det upp tankar eller känslor så låt dem bara vara och lägg din uppmärksamhet på andningen. För varje gång som din uppmärksamhet "rymmer" så återvänd bara lugnt till andningen igen.

Gör övningen så länge som du själv väljer. Ta ett djupt andetag, öppna ögonen och börja röra på dig"

Kopierat från http://www.conviva.se/kognitiv/tester__ovningar_21.html

 

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2012-03-06 12:42 #2 av: OlgaMaria

Att bara börja berätta "sanningen" för dig själv kan nog hjälpa dig en hel del. Du kan säga (ljudligt) till dig själv flera gånger om dagen samt på kvällen typ: Det är skönt att sova. Sömn är livskvalitet. Min kropp och mitt sinne längtar efter att sova. Vad underbart det ska bli att få sova ikväll. Jag tycker om att somna. Det ska bli så skönt. Osv, bra saker du kan komma på själv...

Du behöver kanske bara intala dig själv något nytt. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2012-03-06 14:28 #3 av: Yossi

#1 Wow! Jag blev avslappnad av bara texten. :D Tänker skriva ut den och ha på min vägg, tack så mycket!

#2 Åh, den metoden brukar jag använda när jag ska hålla redovisningar. Har aldrig tänkt på att använda det i mitt sömn-sammanhang haha :D ska testa det ikväll, tack så mycket!

Anmäl
2012-03-06 20:53 #4 av: Smålänning

Här har du fått jättebra tips:)

Hoppas det är fler som har lite erfarenheter av hur man kan slappna av:)

Skriv gärna om de fungerar sedan, det vore roligt att veta.

Lycka till!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Anmäl
2012-03-06 21:31 #5 av: Lööv

Jag har gluten och mjölk allergi vilket ger mig diarer som gör mig mycket trött. Innan jag vissste vad det var så drack jag mycket kafe på em kvällen Ville bli pigg och åt mycket godis.  Nu vet jag vad det är som får mitt hjärta att rusa. Och jag unnar mig två saker. Jag köpte  mig en golden valp för 2.5 år sedan som jag går långa skogspromenader med. Mitt på dagen i alla väder alla årstider regn snö halka kyla sol gass och värmebölja. Jag tar en snabb promenad innan sängdags. En kopp kamomill the med  honong och har gett mig den på att läsa så många goa böcker jag kan per vecka.

Jag somnar som en gris runt kl 23. varje kväll.  Hjärtat är lungt och jag och vovven blossa  mår bra. Kärlek sknas inte och inte med två mysiga katter häller.Jag är värdefull för djuren och för mig själv. Jag mår bra. Reser i fantasin för några kr i en begangnad bok.  Lär känna nya människor och hundar på promenaderna och får ljuset på vintern.

Blossas matte.

Anmäl
2012-03-06 21:38 #6 av: Yossi

Husdjur är en riktigt bra kur faktiskt! Skaffade själv en hund för ett år sen. Jag satt som fastklistrad vid datorn men går nu många härliga promenader och får frisk luft, vilket gör mig piggare och gladare! :)

Anmäl
2012-03-06 21:44 #7 av: Smålänning

#5 bra skrivet! Det med diarre har jag varje dag, det blir man trött av. Hade inte gluten el laktosintollerans när de testade mig. ifs 10 år sedan... Men fick IBS diagnos för par veckor sedan :S

(Men bra att kanske testa gluten och laktos för er som har problem med lös mage)

Men åter igen, bra tips och råd:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Anmäl
2012-03-07 08:57 #8 av: OlgaMaria

#7 Läs gärna om Ibs inne på kolhydrater.ifokus Många har blivit bättre genom att äta lchf

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2012-03-07 09:04 #9 av: OlgaMaria

#7 Såg nu att du börjat med lchf. Kul! Glöm inte att dricka mycket vatten i början. I och med att en hel del vatten försvinner när man tar bort kolhydraterna kan man få lite vätskebrist och därför få ont i huvudet och bli trött. Så drick lite extra tills du känner att kroppen vant sig vid den nya kosten. Lite off topic blev det nu....

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2012-03-07 10:31 #10 av: Lööv

Läser ochså mycket om IBS diarer. Gluten mjölkallergi.  Jag har alltid varit duktig med fiber bröd  grova grönsaker och havregrynsgröt och mjölk. Senast lactosfri mjölk. Och magen blir bara värre och värre.

Tills jag efter  5 års diarer fick reda på att jag har gluten och tål ej lactosfri mjölk. Deitisten sade att jag skulle dricka lactosfri mjölk och havregryns gröt. Jag höll på att bajsa ihjäl mig.

Nu är det kokt potatis ris bara örtsalt unvika allt fett och stekt. Tål inte ens det gluten fria brödet. Bara att tugga på en riskaka med skinka till teet.

Det är så lät att ge råd då man inte lever med en knäpp mage varje dag.Min mage svullnar och jag går upp i vikgt.  Och hur många gånger har jag inte blivit mobbad trackaserad av läkare. Jag borde skmmas som äter så mycket som inte kan gå ner 20 kg i vigt.

Tyvärr blir man ju sällan mätt på kokt ris och riskakor. Men mjölk allergi visade sig vara orsaken.  Men den har inte läkarna hittat.

Har fått hjärtmedcin för min panikångest vilket gjort mig trött med  25-30 hjärtslag per minut. min golden Blossa har löst min ångest och jag har nu kunnat tvinga hjärt läkaren att sluta skriva ut medcin till mig. Gluten intollerans ger panikångest. Har sjukhusskräck sedan jag var liten och min Farfar hanade på sinnesjukhus i stället för äldreboende vid senilitet.

Blossa hjälper mig att existera. Blossas Matte

Anmäl
2012-03-07 15:17 #11 av: Smålänning

#9 Tack, vattnet hade jag glömt bort...borde dricka mer. Ja, vi ska väl dricka 2lit varje dag, men det blir det icke. Äter koffeintabletter och annan medecin som är vätskedrivande:(

#10 Tycker det är så bra att din hund hjälper din ångest och ditt hjärta. Bra med uppmuntran till de som funderar på skaffa hund.

Just dietister ger jag inte mkt för pga de följe livsmedelsverkets rekomendationer. Vilket har visst sig vara fel. Enligt min uppfattning. Just lchf hr hjälpt mig mkt förut och gick ner i vikt och mådde bättre. Men som socker missbrukare och lat så föll jag tillbaka. Nu försöker jag igen och har en fru som stöttar mig. Som vet att det är bra för mig. Har haft konstant diarre i tio år..så vi har inte haft det lätt, det är inte lätt för andra att förstå om man inte har varit där...tyvärr.

Läkare ja, man får leta och leta och ställa krav och nästan plugga till läkare själv;) Man kan inte begära att man ska kunna gå ner 20kg om man är sjuk. Men du får väl testa lchf om du inte gjort det, kanske inte funkar på alla ifs. Kolla in kostdoktorn.se

Sjukhusskräck är ju heller inte sunt när man är sjuk...tråkigt. Har du fått hjälp med den skräcken? Kan förstå att det är svårt när ens farfar hamnade på sinnesjukhus, inte roligt alls. Men tror det handlar om att få stöd och känna sig viktigt.

Hälsa Blossa:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Anmäl
2012-03-07 15:56 #12 av: Yossi

Spårade den här tråden ur nu? o_o

Anmäl
2012-03-07 16:12 #13 av: dragonstar

Du säger att du är känslig, hur menar du då? Tänkte på om du är känslig för tex energier så kan det vara väldigt bra att göra sig av med så mycket elektronik som möjligt, vilket betyder att du ska stänga ner det ibra dit =)

 

Har du tästat något av tippsen ovan? märkt någon skillnad?

Med vänliga hälsningar Emma medarbetare på Trötthet I Fokus

Anmäl
2012-03-07 16:15 #14 av: Smålänning

#12 Förlåt!! Jag har så svårt med det där...även som medarbetare gör man fel:( Skärpning! Åter till huvudämnet!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Anmäl
2012-03-07 17:50 #15 av: Yossi

#13 Jo, du kan ha en poäng där faktiskt. Blir riktigt stressad när jag sitter på datorn. Känns som jag bara väntar på saker då, men är rädd att missa viktiga mail.

Prövade på tipsen, men det slutade med att jag satt uppe hela natten framför TVn och väntade tills jag blev supertrött som vanligt. Men det ska bli gamla vanor! >__<

#14 Haha, man är ju ändå mänsklig!

Anmäl
2012-03-09 02:14 #16 av: Paimon

Vissa personer har lättare när dom har rutiner. Jag är jättedålig på att gå och lägga mig i tid, speciellt när jag jobbar förmiddag och ska upp 4 på morgonen så sitter jag uppe till typ 12 på natten ändå.

Men jag tycker de är lättare om man har rutiner, liten ritual innan du somnar. För när man börjar den så börjar kroppen "automatiskt" varva ner. Så börja med att stänga av tv och dator i tid, sätt alarm på. Och sen bygg upp en rutin för kvällen. De tar ju en stund och vänja sig också. Mycket viktigt att tänka på.

För just nu har du ju redan en rutin. Rutinen nu är att sitta uppe vid datorn eller tv, uppe i varv och sen somna av utmattning. Vanor och mönster är svåra att bryta.

Försök att göra avslappningsövningar och hitta det som funkar för dig. Det kan vara vad som helst.

Anmäl
2012-03-09 02:16 #17 av: Paimon

En sak till. Hur ofta får du mail mitt i natten?

Anmäl
2012-03-10 23:25 #18 av: Yossi

Har försökt avslappnings övningar på sistone (Andas ut och in, tänk positiva tankar) det går rätt bra eftersom hjärtat slappnat av men fortfarande svårt att somna på beställning.

Jag får flera mail varje dag, under olika tider tyvärr.. :( Jag har distanskurser som görs via mail och är en aktiv säljare på både Blocket och Tradera.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.