Annons:
Etikettmin-berättelse
Läst 5332 ggr
Smålänning
2012-02-12 02:27

Min berättels

Mitt namn är Johan.

Jag blev trött runt 15-16års ålder. Sedan dess har det aldrig tagit slut.

Blev tröttare och tröttare efter åren gick. Jag flyttade till halmstad där jag bodde i 9 år typ. Där fick jag kontakt med en läkare. Men de tyckte att jag var lite för trött för vara normal, men inget speciellt.

Sökte då om min mage och halsbränna. Fick operation för magmunnen, det funkade.. om det inte var för att min mage hade fått kronisk diarre IBS.

Men jag VET att jag är onormal trött.

Tiden gick lite halvt om halvt…

Fick friår ifrån mitt jobb… jippi tänkta jag!! Det var verkligen skönt. Så i en av sommarmånaderna så besökte jag mina föräldrar. Trevlig och snälla.

Det slutade med att morsn skulle ut mitt i natten, jag fattade inte varför, men men hon har väl någon vännina att hälsa på.

Tillslut när nästan polisen kom så kom hon in i huset, jag tänkte "nu får de prata igenom detta"

Pappa kom ner, gråtande och sa att jag MÅSTE följa med.. gick upp och där ligger min egna mamma med två blodiga handukar för bägge handleder. (vad i helvete är detta!? tänkte jag) Mamma skällde ut pappa för han hade hämtat mig.

Jag vet inte, jag fick nån knäpp och reagerade precis som man ska, jag var lugn och saklig. Kollade på såren på bägge handler och sa " detta måste till sjukhus" Fick in henne i bilen, sen till akuten.

Fick henne att lova att lägga in sig…

Nu har det gått många år sen dess, mår bättre idag men inte helt.

Så efter den historian gick jag till läkaren och berättde om vad som hade hänt. Fick ut nåt benzolugnande, skrev en remiss till kuratorn.

Hade bra samtal där fast inte mer än så..

Många gånger som jag velat ta livet av mig själv.

Sedan dröjde det med att ta upp tröttheten, jag flyttade till varberg i två år.. tills jag mötte min kärlek på nätet och flyttade in hos henne i jnkp. Två veckor senare var vi gravida:D Och nu vi köpt ett hus på landet och vänta vårt andra barn.

Innan vår son kom, då jag hade fått reda på att jag skulle bli pappa. Tänkte jag NU måste jag ta tag i detta, jag sk ju få BARN! Skrev ett mail om det fick tider mm. Han skulle skicka remiss till pskykosociala teamet… Jag satt hemma och väntade… månaderna gick!

Tillslut blev jag så förbannad att jag skrev till dem och hotade med patientnämnden mm. 7 Månader tar det inte!!! Fick tid snabbt efter de erkänt att de slarvat bort mina remisser. Var tio gånger hos pskykologen.

Han tyckte att de borde göra någon sort utredning om det, just tröttheten. Jag frågade om han trodde att jag hade ADHD… Njä, kanskeh:et hyperaktiv.

Fick stora ögon, jag är ju en slöfock!Hallå vad harvi  inte pratat om de senste 10 gånger 40 min?? Jag sökte på det hemma sen.

Man behöver inte ha hyperaktiv utåt, utan HYPERAAKTIVEN drar sig inåt i dig. Gör dig trött ist för hyperAKTIV.  Skulle vilja säga HYPERTRÖTT.

Tyckte det kändes bra med pskykologen iaf, min läkare kyssnade mer på mig. Han skulle skriva så jag skulle kunna sova på sjukhus,. Jaha det var ju bra tänkte jag.,

Hörde inget, månaderna gick….blev asförbannad igen! Ringde patientnämnden, trevliga där. En dag senare ringer chefen för vårdcentralen upp mig och vi pratar. Slutar med att jag fik en skriven ursäkt att de hade gjort fel rak ner i brevlådan.

SEN började det hända saker!!

Neuropskyk, teamet

EEG

öRON- SÖMN REG

Coloscopi(tarm)

Gastroscopi (halsen magen)

Pskykosoc temet i jnkp.

ALLT dett ska hända i feb månad!

Så klaga lönar sig, hoppas bara de hittar något fel nu:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
dragonstar
2012-02-12 12:37
#1

Vilken historia! Har dom kollat Hyperaktiviteten då? Det måste jag läsa mer om spännande.

Jag håller tummanrna för att du får lite mer utrednigngar nu och att dom kommer på vad det kan vara.

Inte alls kul att var så trött specielt inte när din familj växer, det är energikrävnade nog.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
2012-02-16 11:56
#2

Hur går det har du fått någon hjälp på något sett ännu?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Smålänning
2012-02-16 17:58
#3

Inatt ska jag göra ett sömnapne test. Jag har fått hem en apparat att sätta på bröstet och med band med sensorer och en senor till fingret och till näsan. Imorgon ska jag lämna in sakerna igen.

Jag har tagit bilder på sakerna mm.. tänkte om jag ska lägga upp dem här eller på tråden "sömnapnevideo"?

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Smålänning
2012-02-16 19:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Väska jag fick med hem.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Smålänning
2012-02-16 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hela apparaten i sin helhet.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Smålänning
2012-02-16 20:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Instruktionerna

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
Smålänning
2012-02-16 20:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Lite broschyer man fick ta med om man ville:)

Apparaten är förprogrammerad och sätts på automatiskt k: 22:00 - 08:00. Den känner av om man vänder sig om, mäter syret, andning, puls, mm.

Sen ska den lämnas tillbaks kl: 8:30 senast på sjukhuset.

Imorgon ska vi iväg med familjen så får skriva sen hur jag upplevde det. Två veckor ta det innan svaret kommer.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
2012-02-16 21:16
#8

Spännande du ka ngäran göra en artikel om hur det funkar =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Stormblomma
2012-02-17 14:48
#9

Tack för att du delar med dig om detta!
Jag hoppas att dom hjälper dig att hittat vad som orsakar dina problem och att du får hjälp snarast!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Smålänning
2012-02-17 21:26
#10

#9 tack stormblomma! Jag hoppas oxå de hittar något, antingen på EEG eller sömnapne, har genomgått och ska genomgå undersökningar för magen oxå, pÅ torsdag ska jag få ner en slang i halsen, igen. Berättar mer om det då. Provet ifrån EEG har inte kommit än.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

plutopellis
2012-02-17 21:43
#11

Oj, vilken historia! Vad du har fått gå igenom… Jag hoppas verkligen att det går bra för dig och att de finner en lösning. Sen vill jag även skänka en tanke till din kära mor <3

Smålänning
2012-02-18 23:45
#12

#11 tack för din tanke, gör mkt. Hoppas oxå att de hittar en lösning på alla problem:) vore skönt.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

mona43
2012-02-20 19:07
#13

Din berättelse stämmer mycket in på min son, han har i många år haft svårigheter med sömnen, nu vill han inte gå till läkaren eller ta medicin, men jag ser att han plågas av sin ständiga brist på sömn, morgnarna när han skall till skolan är dryga, han har svårt att ta sig upp, han tappar lätt gnistan och deppar, han är 18 år, jag har pratat med honom så mycket om sömnen, vet ju själv hur det är med sömnbrist.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Smålänning
2012-02-20 19:20
#14

#13 Ja, det är ju inte roligt att känna igen sig i den historien.. Han borde prata med någon.. Tog mig lång tid innan jag gick till läkare för trötthet och att jag var deppig och hade självmordstankar tog ännu längre tid.. ja efter min mamma försökte..

Jag tycker att der är väldigt viktigt att din Son får hjälp. Men man kan ju inte tvinga en 18åring ;) Kanske kan ge han informationsblad eller länkar som han kan läsa om det lite… Mycket kan kännas jobbigt i den åldern.

Hoppas att det ska ordna sig tillslut.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

mona43
2012-02-20 21:43
#15

När han var yngre var jag till läkaren med honom (han har aspbergers syndrom) då jag var orolig över hans sömn, då läkaren frågade honom om hans sömn, sa han att allt var bara bra, hon tittade snett på mig, jag såg att hon tänkte, Jaha ännu en hispig mamma som oroar sig i onödan.

Men jag känner mina barn bättre än läkaren, hoppas inget farligt sker med sjukdom och psykisk ohälsa, och han inser snart att han inte är en sämre mäniska om han skulle behöva söka läkare och få medicin för sin sömn. Tyvärr går tröttheten ut över skolarbetet och att allt annat blir lidande, inklusive vi i familjen här hemma som ofta får ta emot hans deppiget och ofta dåliga humör. (han bor hemma ännu) Han har fått informationsblad om sömnproblem men de har åkt i sopkorgen.Rynkar på näsan

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Smålänning
2012-03-01 20:22
#16

Idag ringde Läkaren.

EEG var normalt, inget avvikande.

Gastroskopi (kamera gm munnen) allt såg bra ut.

Nu har jag bara att vänta svar ifrån sömnapne testet… Hoppas det visar något,

Men om det inga fel hittills gissar jag på att det ät Neruopskykiskt,

Läkaren var mest "stolt" över remissen till pskykologen som har hand om utredning av neruopksykaritiska utredningar… ADHD.

Jag har en tid näst vecka. Han sa att väntetiden annars är två år!! I jönköping så sa de att de skulle testa värnamo (pga jag bor närmre) och så fick jag tid väldigt snabbt.

Hoppas bara mötet går bra…kommer vara så nervös att de inte ska ta mig på allvar:( Vad ska man tänka på vid ett sådant möte?!

Ökade dosen med Lyrcia till 2x75mg morgon och kväll, men Han var noga med ta det lugnt! Pga största biverkan är att man blir trött:s. Paradox, va? hehe…

Min berättelse fortsätter….

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

plutopellis
2012-03-01 20:28
#17

Hoppas verkligen att du får hjälp! Två års väntetid! Får det verkligen vara så?! Skönt att du fick tid så snabbt :) lycka till!

Smålänning
2012-03-01 20:37
#18

#17 Tack, vad du är snäll. Ja det är den väntetiden över helsa sverige generellt…Läkaren sa till och med att de skulle "avråda " patienter att söka den sortens utredning pga för högt tryck… Kanske han inte Riktigt sa så, men att de skulle lägga kraft på kolla på ANDRA orsaker först..

Men Värnamo…testa det om ni vill ha snabb hjälp:)

Hoppas så jag kan få en diagnos, det skulle hjälpa…faktiskt. och jag skulle kunna få medecin.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

plutopellis
2012-03-01 20:41
#19

Förstår hur du menar med diagnos. Jag har ju problem med leder och blir sällan tagen på allvar då tester ej visar något. Får man en diagnos kan man ju komma vidare.. Håller tummarna för dig :)

Smålänning
2012-03-01 20:55
#20

Lederna, det har jag haft lite… Pappa har diagnos soreasis atrit el vad det heter… Ta det på allvar, för min pappa har varit sjukskriven länge pga alla leder som strular… mkt skit med försäkringar mm. Så säg inte upp några försäkringar utan teckna om det forfarande går.

Håller tummarna för dig med:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
plutopellis
2012-03-01 21:14
#21

Har hittat en läkare nu som verkar ta mig på allvar så får vi se vart det leder, tack :)

Smålänning
2012-03-06 21:48
#22

#21 berätta sedan hur det gick, kul att veta:)

#15 Hur går det med sonen? Har det hänt något nytt??

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

plutopellis
2012-03-07 06:52
#23

Fick tid hos sjukgymnast samt psykolog och prover togs så nu känns det som ett dödläge men får se om det släpper :) är inne i systemet i alla fall men min läkare är borta denna veckan så då kan jag nog inte räkna med så mycket… Tack :)

dragonstar
2012-03-07 08:30
#24

#23 Sjukgymnast låter ju iallafall skönt Det har inte jag fått.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

plutopellis
2012-03-07 08:38
#25

Jag krävde det.. Men sen fick jag sån panik att jag avbokade den :( haft henne förut och vi går inte ihop. Ska se om jag får byta sjukgymnast.. Antar att det är jag som måste ringa för var en vecka sen jag avbokade men hon har inte hört av sig.. Jaja, får ta tag i det nästa vecka denna orkar jag inte.

dragonstar
2012-03-07 08:47
#26

Ja jag gick faktiskt till sjukgymnast men det funkade inge bra, det var länge sedan under skoltden och då var det mäst prat om att jag hadde ont i ryggen och huvudet. Hon gav mig lite övnignar att göra hemma och skikade hem mig.

Vet inte hur det är för er men jag kan inte göra övningar hemma, glämmr alltid bort det och när jag kommer skjuter jag upp det.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

plutopellis
2012-03-07 10:27
#27

Känner igen det där, precis så var det första gången och enda gången jag träffade den här människan och nu när hon ringde mig sist då så sa hon rakt ut är det här inget du kan lösa själv hemma? Nej jag vill ha hjälp sa jag men sen klarade jag som sagt inte av att gå dit.. Men jag vill inte ha bara hemövningar jag ska ha riktig hjälp det kommer jag kräva! Ska ringa nästa vecka…. Ush för att ta tag i det men jag måste.

Annons:
dragonstar
2012-03-07 11:03
#28

# 27 känner så inge mig, har för mig att jag ochså var tvngen att avboka och då fick jag ingen ny tid utna fick ju då ringa tillbaka och boka en ny.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

plutopellis
2012-03-07 11:35
#29

Hopplöst, som mamma alltid säger: Man måste vara frisk för att orka bråka om att få den hjälpen man behöver, man ska inte söka när man är sjuk för då orkar man inte.. Och det är sorgligt att det ska vara så!

Smålänning
2012-03-07 14:59
#30

Kemin måste ju oxå stämma, man vill inte ha någon som notchalerar en.. Hemmaövningar har jag oxå svårt med, har ju ingen disceplin, det är ju en av de sakerna jag har problem med. Man går ju någonstans för att få hjälp, annars hade man ju gjort det hemma:S jaja.. hoppas att du får kraft tt ringa och hitta en bra sjukgymnast.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
2012-03-07 15:54
#31

#29 0ch 30  intresant att så många har svårt med hemmaövnignar och att det endå är det som oftast ges?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Smålänning
2012-03-07 16:21
#32

#31 min fru har det oxå för hennes axlar, inte ser jag henne gör de där övningarna ofta. Jag har en halvtimm promenad per dag på remiss…men icke. Något är ju fel, det får inte kosta pengar, vi behöver coach som i fysiskt närvaro.

Hmm Lätt sätt för de att lägga över skulden på patienterna oxå, "jaha HAAAR du gjort övningarna jag gav dig???"

Nä men jag har haft ångest och försökt ta mitt liv, varit trött, vara pappa, vara stark, finnas till för mig själv mm mm denna vecka så hann inte riktigt med.

"skyll dej själv då"

Mycket ÖVERDRIVET skrivet…men KÄNSLAN kan ju finnas där..tycker jag.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
2012-03-07 16:31
#33

#32 jag känner inge mig, Ush och fy.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Smålänning
2012-03-08 23:59
#34

IDAG FICK JAG SVAR IFRÅN SÖMNAPNÉ.

Den under sökning jag gjorde medans jag sov hemma. Finns bilder längre upp på sidan på utrustningen.

Jag lider av Snarkning, Stod det…. Jaha.

Sen en talong längst ner som man ska klippa ut om man vill ha hjälp med det eller inte.

Borde kopiera och lägga upp. Bra med bilder oavsett tycker jag.

Får se vad jag gör….vill fösrt prata med MIN läkare om det.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
dragonstar
2012-03-09 00:02
#35

#34 intressant sätt att meddela på. Skulle också pratat med den läkare jag litar på, om dom nu finns.

Misstänker att min läkare gett mig ångets som visar sig i hjärtkänningar så jag vet inte om jag vill kalla mig en vän av vården just nu.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Smålänning
2012-03-09 00:12
#36

#35 Läste det och tänkte kommentera det… men kan jag göra här ju. Låter ju för J,,,t att du ska ha det så! Att låta otrevligt i tfn när det borde vara DU som ska vara det.. wtf!

Hur tänker du gå vidare? Något måste göras ju? Byta sktna läkare kanske? Anmälan, överklagan… Men Vem orkar göra det? Inte alltid man orkar som kroniskt trött hålla på att ringa och "hota" folk….

Tog mig 7mån att ringa och säga till en gång när jag skulle få tid till pskykolog…men den kom aldrig.

Fick ju sen ett brev ifrån chefen att de tog på sig skulden med just remisserna. De hade slaravat bort nog 3 stycken… Ja, det var ju då jag ringde patientnämnden ju sen kom brevet ochsamtal ifrån denna chef. Sen gick allt väldigt fort…..suck att det skall behövas?

Kanske inte ens fungerar i ditt fall, men de måste ju lyssna för hundan! (ursäkta svordomen;)

Hoppas så du ska få rätsida på detta… Innan du får ångestattacker mm.. Kroppen orkar inte hur mkt som helst heller…pskykiskt går till fysiskt och tvärt om.

Allt väl

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
2012-03-09 12:45
#37

#36 Tack och ja dom är riktiga… Tomtenissar. Ärligt jag vet inte vad jag ska säga och göra. Sambon och jag pratade om att anmäla hendelsen och klaga på min vårdplan.. För jag antar att ajg har en. Men vi får se.

Denna vecka tar jag det lugnt och slappar ska hämta min valp i morgon så storstädar och valpsäkrar här hemma. Både min mamma och sambo ser hunden som min medecin just nu. Det kommer vara något som får mig att komma upp på morgonene och ut och röra på mig.

Jag tror vi kommer ringa nästa vecka för jag har fortfarnade känninganra från hjärtat. Det liksom känns som ett textra slag och så går det upp i halsen och bli lite jobbigt att andas som om man har en luftbubbla i halsen. Jätteskumt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: