Annons:
Etikettpresentation
Läst 6855 ggr
dragonstar
2012-02-09 18:44

Välkommen till Trötthet ifokus

Jag är sajt skaparen och vill välkomna er alla.

Skriven gärna en kort rad om er och vad som får er att komma hit.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
AnneN
2012-02-10 00:25
#1

Jätte bra initiativ av dig att starta denna sajt!

Jag är ofta mer eller mindre trött och seg, väldigt sällan jag känner mig pigg och utsövd.

Detta grundar sig enligt min läkare i mina diverse olika diagnoser = hypotyreos, depression, ångest, socialfobi (som förutom den generella ångesten ger mer ångest och jag blir jätte trött). Dessutom lider jag i perioder av sömstörningar som gör att jag dels har svårt att somna på "rätt tider" och då jag väl somnat så sover jag så extremt hårt att jag inte går att väcka och kan ibland sova upp över 16 timmar i sträck trots att jag ställt flera väckarklockor, telefonen ringer och sambon försökt väcka mig utan resultat flera gånger.

Jag står även i kö för att få en utredning om adhd/add vilket även det kan orsaka trötthet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

dragonstar
2012-02-10 00:31
#2

Välkommen in hit låter inte kul alls de du har. Känner ingen mig i en hel del av det du skriver.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Stormblomma
2012-02-17 14:41
#3

Hej. Härligt med en sajt där man kan dela problemet. För ja, oftast är det väl ett problem.

Jag lider av ganska svåra sömnstörningar sedan födseln. Diverse utredningar har gjorts men utan att hitta något fysiskt fel och därför är jag diagnotiserad med primär insomni. Läkarna tror helt enkelt att spärren i hjärnan som säger till att det är dags att sova är handikappad på något sätt så ibland "glömmer" hjärnan att säga ifrån. Detta kan resultera i flera dygns vakenhet på raken.

Vissa gånger är jag fruktansvärt trött i långa perioder och under andra perioder märker jag inte av hur lite jag sover utan känner mig pigg trots allt.

Vanligtvis märker jag inte att jag mår dåligt av det innan det är för sent. Jag har får ibland svimningsanfall, och efter en epelepsiutredning som inte visat någonting kopplar man ihop detta med sömnstörningarna. Kroppen kopplar helt enkelt ner när den inte orkar mer.

Man kan sammanfatta det med att min kropp ofta blir trött, men hjärnan samarbetar inte.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

dragonstar
2012-02-17 15:27
#4

Välkommen hit.

Låter väldigt jobbigt och även intresant tycker jag. Det är alltid jobbigt att vara trött och ennu jobbigare när man inte vet var det kommer ifrån eller hur man sak behandla det.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

julklappen
2012-02-19 23:28
#5

Jag såg detta och då tyckte jag att det passade mig som sover dåligt,små korta stunder varge natt.Fast än jag lägger mig tidigt och ibland mycket senare på kvällarna för att försöka sova en stund.

dragonstar
2012-02-20 14:36
#6

#5 välkommen det är tänkt för ala typer av trötthet och sömnproblem.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
MissInAction
2012-02-29 13:54
#7

Hej!
Blev ju nyfiken då jag såg sajtnamnet. Är nämligen trött, mer i perioder och mindre i perioder.
Har sedan början av tonåren aldrig känt mig utvilad då jag vaknar, jag har blivit extremt morgontrött. Men jag vaknar ofta under nätterna och vaknar direkt av larmet på morgonen.  

Saker som sociala tillställningar och arbete som kräver mycket koncentration av mig gör mig också trött. Och det är sånt som är svårt att undvika.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

dragonstar
2012-02-29 14:14
#8

#7 Ja då har du hittat rätt. Många av de som skriver här inne just nu är sjukskrivna och väldigt trötta men det är självklart menat för alla olika trötthetsrelaterade problem.

Själv har jag haft problem sedan tonåren och var nog även en väldigt trött person innan det.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

kim85
2012-03-06 13:55
#9

Ett tips:  Vänta inte med att gå till doktorn. Jag var trött hela hösten och kunde sova hur mycket som helst men inget hjälpte. 2 januari kom jag till min husläkare som konstaterade att jag hade förmaksflimmer.  Nu när jag fått medicin har det blivit bättre och så småningom ska det nog bli bra.

dragonstar
2012-03-06 14:37
#10

# 9 syftar du allmänt eller på ett specielt inlägg? Glad

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Lööv
2012-03-19 13:47
#11

Jag är ochså glad att jag hittat denna sajt.  En sak som troligen gör mig trött är att jag har en varböld i nacken som då och då växer till sig. Tål inte panselin men jag ska fråga husläkaren.

En sak till efter vinter mörkret eller deppigheten kan man få problem med synen. Det gör en ganska trött.Man märker det genom trötthet och lite huvudvärk. Ska beställa tid för synundersökning.

Finns ochså mycket i luften som gör oss trötta.  Moln av kärnkraft i luften som kan seglat hit avfall från rymden som stormar för med sig mm.

Gifter i maten. Sjuka av naturliga saker som av   säd kött och det som borde  vara rent. Men tillförs gifter i djurmaten och giftig odling.

Trött ofta men vårsolen gör mig pigg Blossas Matte

Maria
2012-04-07 09:12
#12

Jag har diagnosen "astenoemotionelt syndrom" (hjärntrötthet) efter en operation i hjärnan för 14 månader sedan.

Det ät enorm frustrerande emellanåt och jag har även nedsatt kognitiv förmåga.

Sammantaget gör det att jag fungerar på halvfart känns det som och jag är tacksam att jag jobbar halvtid än så länge för just nu skulle jag knappt orka annars.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

baradenjagär
2012-04-26 19:22
#13

Jag känner igen mig i mycket av det ni skriver. Känns skönt att kunna ventilera med andra som vet vad det handlar om.  Jag är ofta väldigt trött och kan sova upp till 15 timmar och har väldigt svårt att vakna. Jag fick diagnosen depression för 1 år sen och blev piggare när jag började äta medicin. Men nu känns det likadant igen. Glad Kram

Annons:
MaMaMade
2012-04-26 21:36
#14

Hej hej!

Kikar in då dragonstar reklamat för sajten inne på alternativa behandlingar, där jag hänger mest på iFokus. Mkt i livet så man får ransonera bland sina intressen men ska kika in här emellanåt.

Själv sover jag bara 4 h/natt vilket är för lite när man jobbar o har en livlig fam o hus att ta hand om. Har alltid varit kvällspigg men ändå aldrig haft problem med att stiga upp tidigt. Det funkade bra som liten/ung men med ålderns rätt, krämpor o annat som kommer med livet (barn t ex) har det blivit jobbigare o jobbigare.

Har problem med rygg/nacke/axlar, mer el mindre kronisk spänningshuvudvärk, ulnarisvärk o värk som kommer o går i leder - "vädervärk". Ryggen tar stryk av sovandet då jag absolut ska sova på den sida som är värst däran. Har varit en del stress de senaste 10 åren men extrem stress de två senaste, vilket inte har underlättat sovandet!

Somnar oftast strax före 12, aldrig några problem med att somna, däckar bara in (lyssnar på lugn musik för att "huset" inte ska störa med biljud). Sover oftast hyfsat men vaknar *alltid* efter 4 h, kan somna om efter 1½-2 h men då är det dags att stiga upp för att få iväg töserna till skolan o sedan mig själv till jobbet.

Läste att forskare kommit fram till att (en del personer?) sover som jag men det hjälper ju inte så mkt då livet i övrigt inte tillåter att man sover som man önskar!

Har provat insomningstabletter men de är ju för insomning o ger mig mest "bakfylla" dagen efter. Kör 5½ mil till o från jobbet så jag måste vara skärpt i huvudet dessutom. Har nu fått…Lergigan? (typ Tavegyl, klådstillande) utskrivet för att se om det kan hjälpa. Humöret blir ju inte på topp o jag är inte den glada mamma jag hade hoppats få vara… Måste ändå säga att jag är tacksam för det jag har när jag läser andras beskrivningar, hoppas att ni får komma att må bättre framgent!

dragonstar
2012-04-26 23:02
#15

Vad kul med nya ansikten här inne välkommna in =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: