sjukdom

Utmattningssyndrom

2012-02-29 00:56 #0 av: dragonstar

Utmattningssyndrom eller utbrändhet som det heter i folkmun kan man få efter långvarig psykisk påverkan.

Utmattningssyndrom (utbrändhet)

Utmattningssyndrom eller utbrändhet som det heter i folkmun kan man få efter långvarig psykisk påverkan. Vi individuellt klarar olika mängd stress och när vi utsätts av för mycket stress under en längre tid börjar kroppen sända ut olika signaler om att stressnivån är för hög. Ju mer tid det går desto större risk är att man får fysisk och psykisk utmattning.

Man kopplar ofta utmattningssyndrom till arbetsplatsen, men långvarig sjukdom eller svårigheter i privatlivet kan också vara utlösande.

 

Symtom

Ångest, sömnsvårigheter, trötthet, axelvärk, nackvärk och ryggvärk.

Symtomen är både fysiska och psykiska, vanligen har personen haft ett eller flera stressrelaterade besvär innan insjuknandet i utmattningssyndrom exempelvis:

  • värk
  • hjärtklappning
  • mag-tarmbesvär/ magkatarr
  • Yrsel
  • ljudkänslighet
  • sömnstörning
  • känslomässig utmattning
  • koncentrationssvårigheter
  • okänslighet för andras behov
  • låg prestationsförmåga
  • trötthet
  • brist på energi
  • lättirritabilitet
  • minnessvårigheter, särskilt av korttidsminnet
  • ångest
  • nedstämdhet
  • bristande sexlust
  • sömnsvårigheter
  • muskelspänningar
  • huvudvärk
  • smärta

Sjukdomen kommer ofta smygnade även om vissa upplever det väldigt dramatiskt med en känsla av att gå in i väggen.  Känslan att ha svårt att orientera sig, förvirring ångest och yrsel är vanligt.

Ofta känner man sig misslyckad och får skam och skuldkänslor. Man blir känslomässigt utmattad och överkänslig mot alla former av stress. Ångestattacker kan komma och utan behandling kan man få djupa depressioner.

 

Förebyggnae åtgärder

Se till att få regelbundna pauser under dagen och efter mycket stressiga perioder få vila upp dig ordentligt. Var uppmärksam och tala om för din arbetsgivare eller läkare om du är orolig.

Det här kan du göra för att minska din stress:

  • Ta tid till återhämtning, vare sig det är vila, motion eller en aktivitet med familjen.
  • Öva på att säga nej till saker. Gör det klart och tydligt, utan onödiga förklaringar.
  • Försök att få avlastning. Våga be om hjälp.
  • Ha regelbundna mattider.
  • Sov tillräckligt. De flesta vuxna behöver mellan sju och åtta timmars sömn för att fungera bra under dagen.
  • Rör på dig regelbundet. En halvtimmes promenad om dagen är en bra grund. När du tränar så frigörs även en mängd endorfiner som gör att du mår bättre.
  • Sitt inte onödigt mycket vid datorn.
  • Stäng av mobiltelefonen, speciellt när du åker kommunalt eller kör bil.

 

Behandling

Beroende på hur långt det gått och hur ens vardag ser ut finns det lite olika behandlingar. Men grunden är densamma.

  • Utbildning om hur stress påverkar oss.
  • Rådgivning om livsstil och metoder för att minska daglig stress, till exempel med motion och avslappningsövningar.
  • Samtalsterapi med psykolog, kurator eller sjuksköterska och stresshantering individuellt eller i grupp, ofta med inslag av mindfulness-träning.
  • Psykosomatisk sjukgymnastik och basal kroppskännedom hos sjukgymnast.
  • Läkemedelsbehandling behövs ibland av till exempel hjärtklappning, sömnstörning, ångest och depression.

Att utreda vad som orsakat sjukdomen och även ändra arbetsstation och livssätt är viktigt för att inte riskera att åter få samma problematik igen.

 

Skrivet av Emma

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Utbrandhet/

http://www.stressmottagningen.nu/stress-och-stressjukdomar/utmattningssyndrom/

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.


Anmäl
2012-02-29 17:50 #1 av: Smålänning

Känner såklar igen mig på mkt.... Mkt bra info:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Anmäl
2012-02-29 18:27 #2 av: dragonstar

Kul att du gillar det. ibland är det svårt att hitta vättig information om allt. Men jag gör så gott jag kan.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.


Anmäl
2012-02-29 19:15 #3 av: Smålänning

"2 Du har hittat jättebra information till sidan!! Jag tycker du är jätteduktig, tyvärr känner jag att jag hjälpt till alldeles för lite:( Men så mkt i vardagen..på dagarna är det skola, sen när man kommer hem ska det lagas mat, barn, sen vill jag inte vara osocial mot frun....asch du vet vad jag menar.

Får säga att jag är överraskad äöver hur mkt du sjort på så kort tid:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Anmäl
2012-02-29 20:35 #4 av: dragonstar

#3 vad kul att det är omtyckt. Jag får mina små ryck och då anstränger jag mig en del.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.


Anmäl
2012-03-01 16:45 #5 av: [CajsaBajsa]

Jag läste det här för att jag känner en person som har utmattningssyndrom och jag inte riktigt vetat vad det är. Och så ser jag att allt det där stämmer ju in på mig Förvånad Riktigt läskigt!

Anmäl
2012-03-01 17:51 #6 av: dragonstar

#5 Vad bra att du läste det då, inte så kul att det stämmer in på dig men alltid bra att veta vad det kan vara för någe som är fel.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.


Anmäl