2012-02-10 00:28 #0 av: dragonstar

Är du trött och vill hjälpa dig själv men inte vet hur? Eller kanske du ska till läkaren och vill känna att du gjort så mycket du kan själv innan.


Då är en dagbok något för dig, det behöver inte vara en dagbok om du inte vill utan läsa papper eller ett vanligt randigt block duger gott.
Sen ser du till att skriva ner allt. Ha med dig din dagbok hela tiden, skriv när du kliver upp, vad du äter till frukost, när och vad du äter under dagen och vad du aktiverar dig med.
Kan du så räkna gärna ut dit kalorintag men annars duger det fint med att skriva vad och ungefär hur mycket man äter.

Såhär kan en dag i dagboken se ut:

Måndag:

09.00 klär på mig och äter frukost som består av en tallrik havregrynsgröt med lingonsylt, socker och mjölk. Dricker ett glas mjölk.

09.40 går jag till praktiken som börjar 10.00 där är jag i två timmar och promenerar med hundar.

12.00 får jag skjuts hem och hemma lägger jag mig på soffan en timma zappar på tv och dricker en kopp te, ser sen på tv fram tills jag blir hungrig.

14.30 Kommer sambon hem och  jag äter en tallrik med spagetti och köttfärssås och dricker mjölk till.
Efter att jag ätit sätter jag mig och målar.

18.00tar jag en målarrast och äter en apelsin.

20.00 börjar jag bli trött jag tar en kopp te och äter några små rostade smörgåsar. Efter fikat går jag och gör mig i ordning i badrummet och sen lägger jag mig och läser i sängen.




Kom ihåg att vara ärlig och ju mer information du tar med desto bättre är det. Märker du att du inte äter eller sover rätt, försök att ändra på det.

 

Artikeln är skriven utav Emma

och informationen är tagen från sådant jag lärt mig under sittningar med läkare och KPT psykolog.

Bilden är fotad utav Emma